رهبر اصلی‌ترین حزب اپوزیسیون ترکیه:

استعفای نخست‌وزیر ترکیه، کودتای اردوغان بود

خبرگزاری فارس: استعفای نخست‌وزیر ترکیه، کودتای اردوغان بود

«کمال قلیچدار اوغلو» رهبر حزب اپوزیسیون جمهوریخواه خلق ترکیه اعلام استعفای نخست‌وزیر این کشور را «کودتای کاخ ریاست جمهوری» توصیف کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در اولین واکنش‌های داخلی در ترکیه با موضوع استعفای نخست‌وزیر این کشور، رهبر بزرگترین حزب اپوزیسیون گفت که این اقدام ناشی از «کودتای کاخ ریاست جمهوری» بوده است.

«احمد داوود اوغلو» امروز پنجشنبه با برگزاری کنفرانسی خبری اعلام کرد که در کنگره اضطراری دوم خرداد حزب حاکم ترکیه از سمت خود به عنوان رئیس حزب و همچنین نخست‌وزیر استعفا می‌دهد

((

یک روز پس از انتشار شایعه استعفا

نخست‌وزیر ترکیه: 22 می استعفا می‌کنم

خبرگزاری فارس: نخست‌وزیر ترکیه: 22 می استعفا می‌کنم

نخست‌وزیر ترکیه بدون اشاره به اختلافاتش با رئیس‌جمهور، با بیان اینکه قصد ندارد برای ریاست مجدد حزب حاکم بر کشورش نامزد شود، گفت که دوم خرداد آینده استعفا می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «احمد داوود اوغلو» نخست‌وزیر ترکیه یک روز پس از جلسه یک‌ ساعت‌ونیمه خود با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در کنفرانسی خبری اعلام کرد که بزودی استعفا می‌کند.

دبیر کل فعلی حزب حاکم ترکیه که سخنان او از شبکه «تی‌آرتی» به‌شکل زنده پخش می‌شد، اعلام کرد که از ریاست حزب «عدالت و توسعه» و نخست‌وزیری استعفا می‌کند اما همچنان در حزب می‌ماند.

او حزب حاکم ترکیه را نه فقط برای ترکیه بلکه برای کل منطقه دانست و مدعی شد که رابطه‌اش با اردوغان، رابطه‌ای برادرانه است و اجازه نمی‌دهد کسی آن را خراب کند.

احمد داوود اوغلو در این کنفرانس خبری در جملاتی که فاش کننده شدت محدودیت اختیاراتش در حزب حاکم است، گفت: طی دوره ریاستم بر حزب عدالت و توسعه هیچ شخصی را برکنار نکردم، در هیچ عزل و نصبی مداخله نداشتم و ساختار حزب و مواضع آن را حفظ کردم.

او با بیان اینکه «در دوره نخست‌وزیری‌ام با مشکلات بسیاری از جمله بحران سوریه و حوادث تروریستی روبه‌رو شدیم»، از عملکرد خود دفاع کرد و ضمن موفق دانستن آن، گفت: در این دوره هیچ سرمایه‌گذاری در ترکیه متوقف نشد.

داوود اوغلو در ادامه به اختلافات اشاره کرد و ضمن تأکید بر لزوم «ارزیابی مجدد حزب عدالت و توسعه» گفت: پس از هفت ژوئن به بررسی اقدامات و برنامه‌های خود در حزب پرداختیم و متاسفانه عده‌ای بودند که با ما به مخالفت پرداختند.

نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد: در راستای حفاظت از ترکیه، حزب عدالت و توسعه به تلاش خود برای پاک کردن کشور از تمام سازمان‌های تروریستی –به تعبیر وی- ادامه می‌دهد؛ حزب عدالت و توسعه قادر به رهبری ترکیه طی سال‌های آینده است.

نخست‌وزیر ترکیه دوم خرداد را تاریخ استعفای خود اعلام کرد و گفت: 22 ماه می (2 خرداد) را به عنوان تاریح کنفرانس فوق‌العاده حزب عدالت و توسعه در نظر گرفتیم و علاقه‌ای به ریاست مجدد این حزب ندارم و خودم را نامزد نمی‌کنم... هدف از تغییر رهبر حزب، حفظ قدرت آن است و استعفای خود از نخست‌وزیری را در خلال کنفرانس فوق‌العاده مذکور تقدیم می‌کنم.

همزمان با انتشار اخباری مبنی بر اینکه اختلافات اردوغان با داوود اوغلو علت اصلی استعفای اوست، نخست‌وزیر تلاش کرد این مسئله را رد کند و گفت: روابط من با رجب طیب اردوغان برادرانه است و به هیچ کسی اجازه نمی‌دهم به این رابطه که 25 سال ادامه داشته، آسیبی بزند.

داوود اووغلو در ادامه اعضای حزب عدالت و توسعه را به دوری از هر گونه اختلاف فرا خواند و مدعی شد: حزب عدالت و توسعه تنها یک حزب ترکیه‌ای نیست بلکه حزبی برای کل منطقه است.

)).

در گزارش‌های رسانه‌های مختلف درباره استعفای نخست‌وزیر ترکیه، اختلاف او با رجب طیب اردوغان به عنوان یکی از دلایل اصلی ذکر شده است هرچند خود احمد داوود اوغلو به صراحت چیزی در این باره نگفت.

به گزارش آسوشیتدپرس، در اولین واکنشهای داخلی در ترکیه به اعلام استعفای نخست‌وزیر،‌ رهبر بزرگترین حزب اپوزیسیون دلیل کناره‌گیری داوود اوغلو را فشارهای اردوغان دانست.

«کمال قلیچدار اوغلو» گفت: «استعفای داوود اوغلو نباید یک موضوع داخل‌حزبی درنظر گرفته شود و همه حامیان دموکراسی باید در برابر این کودتای کاخ ریاست جمهوری مقاومت کنند»